A magyar előadók elsöprő fölénnyel uralták a hazai Spotify és YouTube toplistákat 2024-ben – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányából. A kutatás rávilágít, hogy a Spotify top 20-as listájára mindössze öt külföldi előadó tudott bekerülni, míg a YouTube rangsorában egyetlen nemzetközi sztár sem szerepelt.
Azahriah és DESH megingathatatlan pozíciója
A tanulmány kiemeli, hogy a hazai kedvencek, Azahriah és DESH, továbbra is megingathatatlanul állnak a csúcson, megelőzve olyan globális ikonokat, mint Billie Eilish és Sabrina Carpenter, akik a Spotify világszintű rangsorát vezették. Azahriah több mint 50 millió Spotify-lejátszással, valamint három különböző formációban való közreműködésével ismét Magyarország legnépszerűbb előadója lett. A DESH-sel és Young Fly-jal közös száma, a „PANNONIA”, 2024 legstreameltebb dalává vált mind a Spotify-on, mind a YouTube-on Magyarországon, összesen több mint 35 millió lejátszást generálva.
A külföldi sztárok helyzete
Bár a magyar hallgatók a hazai tehetségeket részesítették előnyben, néhány külföldi név így is kiemelkedett. A nemzetközi előadók közül a Spotify-on Billie Eilish volt a legnépszerűbb, több mint 11,5 millió magyarországi lejátszással, míg a YouTube-on Eminem vezetett 38,5 millió megtekintéssel. A legtöbbet streamelt külföldi dal a Spotify-on Artemas „I Like the Way You Kiss Me” című slágere, a YouTube-on pedig a Disturbed klasszikusa, a „The Sound of Silence” volt.
Online trendek és a rádiós játszások közötti szakadék
Az NMHH arra is felhívta a figyelmet, hogy az online trendek egyre inkább formálják a rádiós játszási listákat, bár a különbségek továbbra is fennállnak. Azahriah zenéjét – a 61 milliós online lejátszás ellenére – mindössze 16 000 alkalommal játszották a magyar rádióállomások, amivel az éves rádiós listán a 24. helyet szerezte meg. Ezzel szemben a Follow The Flow volt az egyetlen online sikertörténet, amelynek sikerült bekerülnie a rádiós top 20-ba. A hatóság szerint a rádióadók igyekeznek alkalmazkodni a változó ízléshez, de bizonyos dalokat a szókimondó szövegek vagy a közönség preferenciái miatt mellőznek.
A Spotify globális stratégiát vált: megújul az ingyenes verzió
Miközben a magyar zenei piac a hazai előadók sikerétől hangos, a streaming óriás Spotify globális szinten jelentős változásokat jelentett be ingyenesen használható szolgáltatásával kapcsolatban. Szeptember 15-én a platform megerősítette, hogy a hirdetésekkel támogatott verziót használók mostantól mobiltelefonon is kereshetnek konkrét dalokra, és először játszhatnak le manuálisan zeneszámokat lejátszási listákból és albumokról. Emellett lehetőségük nyílik a barátaik által megosztott konkrét dalok azonnali elindítására is, holott korábban a mobiltelefonos ingyenes verziót használók nagyrészt csak a véletlenszerű lejátszásra korlátozódtak.
Az ingyenesség korlátai és az üzleti modell
A bővített funkciók ellenére a Spotify gondosan ügyel arra, hogy az ingyenes csomag ne legyen annyira kényelmes, mint a fizetős Prémium szint. Az ingyenes felhasználóknak továbbra is hallgatniuk kell a zenét megszakító hanghirdetéseket, és a „lejátszás kérésre” funkciót is csak napi korlátozott ideig (ennek pontos mértékét később közlik) vehetik igénybe. Ezenkívül nem lesz lehetőségük dalokat várólistára helyezni. A Spotify arra számít, hogy a továbbfejlesztett ingyenes szolgáltatás növeli a felhasználói aktivitást, fellendíti a hirdetési bevételeket, segít megtartani az ingyenes felhasználókat, és végső soron egyre többeket győz meg a Prémium előfizetésre való váltásról.
Gustav Gyllenhammar, a Spotify piacokért és előfizetésekért felelős alelnöke elmondta, hogy „az ingyenes és a prémium szint együttes megléte a Spotify stratégiájának sarokköve”, de a vállalat „úgy érezte, ideje egy komolyabb frissítést adni az ingyenes verziónak”. Megjegyezte, hogy a jelenlegi Prémium előfizetők 60%-a az ingyenes szinten kezdte, ami alátámasztja az ingyenes csomag fontosságát a hosszú távú növekedésben.
Fókuszban a fiatalabb generáció és a piaci verseny
Gyllenhammar szerint a változásokat részben a médiafogyasztási szokások átalakulása motiválta, különösen a fiatalabb felhasználók körében. „Ha a Z generációt és a tinédzsereket nézzük, számukra a régi ingyenes Spotify-élmény mobilon szinte használhatatlannak tűnt, mivel hiába próbáltak rábökni valamire, az nem úgy működött, ahogy elvárták” – magyarázta. Ennek következtében a vállalat „a felhasználók megtartásával kapcsolatos kihívásokkal” szembesült.
Az alelnök elismerte a piaci verseny hatását is. „Folyamatosan figyeljük, merre tartanak a fiatal felhasználók. A közösségi médiában és más videóstreaming platformokon azt látjuk, hogy a fogyasztók elvárják a választás szabadságát. Fontosnak éreztük, hogy ezt a Spotify ingyenes verziójában is biztosítsuk.” Hangsúlyozta azonban, hogy a Prémium csomag továbbra is egyértelmű előnyöket kínál, mint az offline lejátszás, a kiváló hangminőség és a hirdetésmentes környezet, amelyek továbbra is erősen ösztönzik a felhasználókat az előfizetésre való váltásra. A vállalat az újítások bevezetése előtt természetesen egyeztetett az iparági partnereivel is.