Divat kerékpározni. Egészséges, olcsóbb az autónál, nem szennyezi a környezetet. Nem csak túrázáshoz, hanem munkába, iskolába járáshoz is egyre többen használják – mondta Dávid Mónika rendőr őrnagy, akit a közlekedési szabályokról kérdeztünk, hiszen kerékpárutak szelik át a várost, és naponta sok szabálytalanságot vélünk felfedezni. Nagyobb odafigyeléssel sok baleset megelőzhető, nagyobb egymásra figyeléssel mindenki egészségesen térhet haza.
– Először a kerékpárt kell rendbe tenni, mielőtt felülnénk rá, hiszen szükséges a jól működő fék, elöl a fehér, hátul a piros fényt adó lámpa, fényvisszaverő prizma, küllőprizma, és fontos a csengő. Ne szégyelljük a fényvisszaverő mellényt felvenni, hiszen lakott területen kívül, korlátozott látási viszonyoknál kötelező viselet – mondja a szakember.
Nem kötelező, de Dávid Mónika fontosnak tartja a fejvédő sisak használatát, hiszen sokan ismeretlen helyen túráznak. Amikor a kerékpárunk rendben van, és az utasa sem fogyasztott alkoholt, akkor ülhetünk kerékpárra, és térhetünk át a szabályok ismeretére.
– A jogszabály azt mondja, ahol van kiépített kerékpárút, kötelező ott közlekedni. Ha nincs, akkor az úttest jobb szélén, a kerékpárosnak jobbra tartási kötelezettsége van. Járdán csak akkor mehet a kerékpáros, ha semmilyen más út nincs, vagy ha az járhatatlan. A kerékpárúton is él a jobbra tartási kötelezettség. A jelzőlámpánál egyértelműek a szabályok. Ha a kerékpárút útkereszteződéshez ér, és kinn a tábla, amely a kerékpárút végét jelzi, (ilyen például a Várkonyi térnél) akkor bizony le kell szállni, és úgy közlekedni mint egy gyalogos.
Ha a védett úttal párhuzamosan fut a kerékpárút, elsőbbsége a kerékpárosnak van, de nem a zebrán, hanem a mellette lévő felfestett úton, ahol visszafogott sebességgel kell hogy áthaladjon. (pl. a Baross úton). Ahol merőleges irányban keresztezi a kerékpárút a védett utat, mint a belvárosban, ott kötelező a leszállás. A legtöbb baleset talán a balra kanyarodásból adódik. Tapasztalhatják az autósok, hogy a kerékpáros kiteszi a kezét és már kanyarodik, ami nagyon veszélyes. Nem kezdheti meg a kanyarodást, amíg meg nem győződött arról, hogy szemből vagy mögötte jön-e másik jármű.
Dávid Mónika megemlítette még a buszmegállókat, mint baleseti forrásokat, hiszen több helyen pár méteren keresztül itt fut tovább a felfestett kerékpárút. Ez még nagyobb odafigyelést igényel a kerékpárosoktól és az autóbuszról leszálló utasoktól is. A rendőr őrnagy kérése, hogy ezeken a helyeken legyenek toleránsak a gyalogosokkal szemben a kerékpárosok és lassabb tempóban közlekedjenek.
Hamarosan kihelyezik azokat a zöld, illetve piros színű jelzőtáblákat, amelyekről egyértelműen kitűnik, hogy hajtva tilos vagy tolva szabályos, ezzel még nagyobb segítséget adva a közlekedésben résztvevőknek.
(Iskolásoknak tartanak felvilágosítást a helyes közlekedésről. Foto: szoljon.hu)