Tuesday, May 20th, 2025

Magyarország autóipara továbbra is szárnyal a globális kihívások ellenére

Magyarország autóipara továbbra is erős teljesítményt mutat, és a nemzetgazdaság egyik legfontosabb hajtóereje marad, még a világgazdasági nehézségek közepette is – hangsúlyozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Budapesten megrendezett Autóipari Konferencia megnyitóján.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint Szijjártó emlékeztetett arra, hogy az elmúlt évek rendkívüli kihívások elé állították a világgazdaságot, különösen az Európai Uniót, amely – véleménye szerint – hibás politikai és gazdasági döntések következményeit szenvedi el.

„Európa elveszítette biztonságát, versenyképessége meggyengült, és geopolitikai súlyát is lényegében elvesztette” – fogalmazott a miniszter. Úgy véli, a háború elhúzódását előidéző politikák, valamint a korábbi növekedési modell – amely a nyugati technológiák és a keleti energia ötvözetére épült – lebontása vezetett ide. Szijjártó kiemelte: az európai vállalatok ma már két-négyszer annyit fizetnek az energiáért, mint amerikai vagy kínai versenytársaik. Szerinte az EU által javasolt teljes körű tilalom az orosz energiabehozatalra akár az utolsó csapást is jelentheti az európai ipar számára.

A miniszter bírálta Brüsszelt, amiért az politikai alapon elszigetelte az EU-t más jelentős globális gazdasági szereplőktől, valamint amiatt is, hogy gazdasági kérdéseket ideológiai harctérré tett. „Az európai gazdaság, a cégek és a polgárok is megfizették ennek az árát” – mondta, és példaként az autóipart emelte ki, amely jól mutatja, hogy a globális együttműködés nélkülözhetetlen.

„Magyarország mintát mutat arra, hogyan lehet Keletet és Nyugatot összekötni az autóiparban” – hangsúlyozta.

Szijjártó szerint az elektromobilitásra való átállás elkerülhetetlen, ám ennek a „technológiai forradalomnak” a sikeréhez nemzetközi együttműködés szükséges. Magyarország ebben példaértékű szerepet tölt be, hiszen itt német és kínai autógyárak gyakran egymás szomszédságában épülnek fel. „Az a célunk, hogy ne blokkosodás, hanem kölcsönös előnyökön alapuló globális partnerségek jellemezzék a jövőt” – fogalmazott.

A miniszter több jelentős beruházást is kiemelt: a BMW szeptemberben indítja el gyártását Debrecenben, a Mercedes két kecskeméti üzemét integrálja, ezzel létrehozva legnagyobb gyártóbázisát Kínán kívül. Az Audi teljes kapacitással működik Győrben, a Stellantis pedig rendelésállománya miatt túlterhelt Szentgotthárdon. Közben a Suzuki is nagyszabású gyárbővítést végez Esztergomban, állami támogatással. Emellett Magyarországon épül meg a kínai BYD első európai gyára, és már öt a világ tíz legnagyobb kelet-ázsiai akkumulátorgyártója közül döntött a magyarországi beruházás mellett.