Thursday, November 21st, 2024

Idén elindul Magyarország tengeri kikötőjének építése

Jó hírek érkeztek újra Magyarország történelmi jelentőségű tengeri kikötőjével kapcsolatban – írja a Világgazdaság. A triészi kikötőben a munkálatok még 2024 vége előtt megkezdődhetnek.

Már 2019 nyarán kiderült, hogy Magyarország tengeri kikötőt épít Triestében, Olaszországban. Akkor azt mondták, hogy ez segíteni fogja a magyar vállalkozásokat. A bejelentés történelmi jelentőségű volt, hiszen ez azt is jelentette, hogy Magyarország újra rendelkezik saját tengerparttal, amit utoljára száz évvel a trianoni békeszerződés előtt (1920-ban írták alá, mely során Magyarország területének mintegy kétharmadát és lakosságának egyharmadát veszítette el a szomszédos országok javára) birtokolt. Az akvizíció maga másfél évet vett igénybe, a papírmunka csak 2020 végén fejeződött be.

Mindenesetre azóta tény, hogy Magyarországnak lesz

egy 300 méter hosszú tengerpartja,
32 hektár területe Trieste kikötőjében,
60 éves koncessziós szerződése. (Ez azért van, mert az olasz törvények értelmében a partoknak mindig közvagyonban kell maradniuk).
Akkoriban azt is jelezték, hogy a kikötőhöz közel 100 millió eurós (2022-re 150 millió euróra emelkedett) infrastrukturális beruházást terveznek, hogy a magyar cégek onnan végezhessék exporttevékenységüket. Ez évente körülbelül kétmillió tonna, vagy 78 000 konténer szállítását jelenti.

Trieste választása a magyar tengeri kikötő helyszínéül logikusnak tűnik.

A part menti szakasz vízmélysége 13 méter, így csak a 120-200 000 tonnás súlyhatárú Szuezi-max hajók köthetnek ki ott. A konténereket gyorsvasúttal szállítják Magyarországra: a Trieste és Budapest közötti vasútvonal 539 kilométer hosszú. Hetente 14 vonatpárt terveznek indítani.

A magyar tengeri kikötő fejlesztésével a magyar kormány az Adria Portot, egy 100%-ban állami tulajdonban lévő magyar vállalatot bízta meg. Az alábbi videó szemlélteti, hogy nézne ki a triészi magyar kikötő a kész állapotban.

Az évek azonban elteltek, de konkrét építkezés még nem kezdődött. A COVID-járvány, több per, amely a eladót érintette, és természetesen az ukrán háborús helyzet is döntő szerepet játszott ebben. Aztán 2022 végén a magyar sajtó arról számolt be, hogy az üzlet a tervek szerint halad, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészültek, és a licenceljárások folyamatban vannak. Tavaly nyáron az illetékes olasz kikötőhatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakodását.